ویژگی های ساخت و ساز لوله زهکشی :

تفاوت اصلی لوله زهکش دارای سوراخ های جزیی و یا کامل در تعداد سوراخهایی است که بر سطح لوله ایجاد می گردد. لوله زهکش تمام سوراخ دارای دهانه های 1.3 میلی متری به صورت مقطعی هر 60 درجه مرتب می شوند. یک سوراخ جزئی سه دهانه در گذرگاه بالایی پوسته ایجاد می کند. سوراخ هایی بین چین ها (دنده های گیره دار) ایجاد شده است که استحکام و دوام سیستم زهکشی را تضمین می کند. به منظور ایجاد زهکشی خوب، جایی که مواد در اعماق کم قرار می گیرند، سیستم لوله زهکش تکجداره راه راه ( لوله زهکش کاروگیت ) با کلاس سختی 2-4 کیلو نیوتن بر متر مربع کاملاً مناسب هستند.

لوله زهکش دو لایه، که در آنها معمولاً از یک کلاس استحکام و سختی بالا برای حل مشکلات جهانی که نیاز به برچسب گذاری و جایگذاری دفنی عمیق دارند استفاده می شود. در مکان هایی که خطر گرفتگی (ماسه، ذرات ریز خاک) زیاد است، از لوله زهکش الیاف دار که این الیاف بعنوان فیلتر عمل می کند استفاده می شود.

انواع لوله زهکش :

برای ایجاد سیستم زهکشی می توان از انواع لوله های زهکش زیر استفاده کرد:

لوله زهکش سرامیک.

لوله زهکش آزبست سیمان.

لوله زهکش پلیمری .

لوله زهکش سرامیکی و سیمانی به مرور زمان کمتر مورد استفاده قرار گرفتند. آنها تحت تأثیر هزینه های بالا و عمر کوتاه خود قرار دارند. لوله های زهکش آزبست سیمانی در گذشته بسیار محبوب بودند، اما اکنون به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند. لوله زهکش پلیمری دارای چندین مزیت هستند که از جمله مهمترین آنها می توان به هزینه نصب و بهره برداری پایین، عمر طولانی و امکان خود زهکشی لوله زهکش پلیمری اشاره کرد. تقریبا تمام لوله های زهکش پلیمری دارای سطح کاروگیت و ضخامت دیواره کمی هستند. بنابراین، لوله های زهکشی، حتی با قطرهای زیاد، وزن کمی دارند که سازماندهی زهکشی را به طور کلی تسهیل می کند. آیا می توانید خود لوله پلی اتیلن را تبدیل به لوله زهکش نموده و سوراخ بر روی ان ایجاد کنید ؟ ممکن است بتوانید لوله زهکش را خود سوراخ نمایید اما این کار مطلوب نیست مگر اینکه دانش و تخصص و تبحر لازم را در این کسب نموده باشید. سوراخ کردن لوله پلی اتیلن و تبدیل کردن آن به لوله زهکش در بخش تولید کارخانه با کوچکترین جزئیات و هندسه کامل صورت می پذیرد. حتی کوچکترین خطا در حین سوراخ کردن لوله پلی اتیلن می تواند بر عملکرد کل سیستم تأثیر بگذارد و به جای شکایت منجر به باتلاق شود. تولیدکنندگان لوله زهکش در مناطق دقیق محاسبه شده عمل درینج کردن لوله را انجام می دهند تا اثر برداشت آب و زهکشی را به حداکثر برسانند. سوراخ ها به صورت شکاف های باریک و بلند ساخته می شوند تا ورود زباله به لوله به حداقل برسد. تعداد این ترک ها در هر دایره عملاً برای همه سازندگان یکسان است :

360 درجه - سوراخ ها معمولاً در اطراف دایره قرار می گیرند. این نوع از لوله های زهکشی در مناطق سیل زده با مقادیر تقریبا مساوی آب زیرزمینی و بارندگی استفاده می شود.

240 درجه - قسمت پایین در 1/3 محیط سطح مقطع سوراخ باقی نمی ماند. ثابت شده است که این لوله ها اساس زهکشی در مناطقی با خاک های ناهمگن یا شیب طبیعی هستند.

180 درجه به لوله های نیمه عمر خانه نامیده می شود و در مناطقی که یک نوع آب بزرگتر از نوع دیگر است (مثلاً آب مذاب بسیار بزرگتر از آب زیرزمینی یا بالعکس) یا به عنوان افزودنی به آب باران استفاده می شود.

120 درجه - پیکربندی این نوع از لوله های زهکشی به ندرت برای زهکشی سطح پایین استفاده می شود.

مزیت اصلی لوله های سوراخ دار / لوله زهکش این است که روی کل سطح کار می کنند. این به طور موثر کانال ها و زهکش ها را تخلیه می کند.

لوله زهکش بهینه شده با ژئوتکستایل :

ژئوتکستایل - نواری برای عناصر سوراخ‌دار که دهانه‌های سوراخ را از گرفتگی محافظت می‌کند. زهکشی در چنین قیطانی برای خاکهای رسی و شنی مناسب است. ژئوتکستایل با چگالی 100-200 گرم در متر مربع برای لوله های تخلیه خانگی استفاده می شود، اگرچه هنوز متراکم هستند - تا 600 گرم در متر مربع. عایق ژئوتکستایل کانال را از خاک و زباله محافظت می کند. هر چه تراکم بیشتر باشد، قیمت بالاتر است، بنابراین انتخاب ژئوتکستایل باید معقول باشد تا هزینه زهکشی غیر ضروری افزایش نیابد. علاوه بر ژئوتکستایل های زهکشی، انواع دیگری نیز تولید می شود: جاده ای و موفق، بنابراین اگر مواد را جداگانه خریداری می کنید بایستی به هدف آن توجه کنید.

ویژگی های اصلی پارچه های عایق ژئوتکستایل :

تقویت - تقویت ظرفیت باربری اساسی؛

حفاظت از سطح - از آسیب (یا محدودیت) قسمت کاری لوله جلوگیری می کند.

زهکشی - جمع آوری و دفع بارش و آب های زیرزمینی.

فیلتراسیون خاک - نگهداری از شن و ماسه و خاک (صفحه ضد تشنج).

لوله های زهکش سرامیکی :

این نوع از لوله های زهکش ساخته شده از خاک رس لایه ای با افزودنی های احتمالی می باشد. لوله های سرامیکی سوراخ دار و سطح بیرونی موجدار وجود دارد (شیارها خاصیت جذب را افزایش می دهند). دهانه های زهکشی در لوله های سرامیکی با همان طرح پلیمری ساخته می شوند، اما چنین محصولاتی به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند. طبق استانداردهای GOST، سه نوع لوله زهکش سیمانی تولید می شود: استوانه ای، شش ضلعی یا هشت ضلعی. همه گونه ها دارای شکل مقطع هندسی صحیح به شرح زیر هستند :

کانتور داخلی - دایره؛

کانتور بیرونی - چند ضلعی یا دایره.

لوله های زهکش سرامیکی برآمدگی ندارند. در سیستم های زهکشی با اتصالات و یقه ها به هم متصل می شوند.

لوله های زهکش png :

IPA ها احتمالا بهترین لوله ها برای سیستم های زهکشی مدرن هستند. آنها در افزایش عمر مفید (50 سال)، دوام (مقاومت در برابر آب در برابر یخ زدگی)، استحکام کششی متفاوت هستند. بسیاری از اتصالات مختلف برای لوله های زهکش پلاستیکی تولید می شوند، بنابراین می توان آنها را بر روی سیستمی با هر طول و پیکربندی ساخت. چنین زهکشی اساس زهکشی زیرزمینی است. لوله های زهکش PNP بهترین انتخاب برای تصفیه فاضلاب هستند. با کمک آنها می توانید یک سیستم با هر پیچیدگی را پیاده سازی کنید. آنها قابلیت عملیاتی، تطبیق پذیری خوبی دارند و با موفقیت در ساخت و سازهای خصوصی، عمرانی و صنعتی استفاده می شوند. PND ها از همه طرف سوراخ می شوند، فقط از بالا یا با ردیف های متناوب دهانه ها و سطوح صاف. اصل کار و روش انباشتن لوله ها مانند سایر انواع لوله ها است. به سازندگان با تجربه توصیه می شود که از لوله های موجدار IGF به طور موثرتری استفاده کنند و آن را در سنگ خرد شده قرار دهند.

لوله های زهکش پلی پروپیلن :

لوله های زهکش پلی پروپیلن به دلیل خواصی که دارند بسیار محبوب هستند :

عمر طولانی و پایداری بالا

توانایی تحمل بارهای زیاد و فشارهای زیاد در سیستم

حمل و نقل و مونتاژ آسان

به لطف فضای داخلی صاف دیوارها، خود تمیز شونده است.

مبارزه با ترافیک و سیل

برای اتصال آنها به جوش حرارتی (جوشکاری) نیاز است، اما لوله های متصل به این روش یک ساختار یکپارچه را تشکیل می دهند. و این مزیت اصلی آنهاست.

به طور خلاصه، ماتریس های زهکشی پلی پروپیلن دارای نسبت قیمت به عملکرد غیر قابل ملامت هستند. برای اتصال لوله های زهکش پلی پروپیلن به تجهیزات خاصی نیاز است، اما اتصالات همیشه توکار و آب بندی هستند.

لوله زهکش با الیاف گیاهی :

این نوع از لوله های زهکشی دارای الیافی شبیه به پوسته های نارگیل هستند که این الیاف نوعی ماده فیلتر است. این دسته از لوله های زهکشی دارای مزایا و معایب می باشند :

ترکیب 100٪ طبیعی؛

مقاومت بالا در برابر تاب خوردگی، پوسیدگی و کپک؛

قابلیت ارتجاعی؛

توانایی انتقال رطوبت عالی؛

حفاظت قابل اعتماد در برابر گرفتگی؛

امکان عادی سازی (اتصال) سیستم های زهکشی و فاضلاب.

تنها نقطه ضعف لوله زهکشی الیاف دار، قیمت بالای آن است. با این حال، با توجه به انبوهی از خواص مثبت و تصویری که سیستم زهکشی به خاک می دهد، باید نهایت توجه را به مواد زهکشی لاینر نارگیل معطوف کرد.

قیطان نارگیل - مواد 100٪ طبیعی، کمی مستعد پوسیدگی و گرفتگی است. لوله های موجود در چنین پوسته ای بیشتر از سایرین دوام خواهند داشت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با لوله زهکش به وب سایت پایپ گستر مراجعه نمایید.